Hvad er overtræning?

…..eller hedder det overreaching? Hørt i omklædningslokalet “Jeg har trænet for hårdt den sidste uges tid, så jeg er helt overtrænet og træt”

Ovenstående er blot et eksempel på, hvordan det kan lyde til hverdag hvis en person ytrer, at han/hun er overtrænet. Men hvordan hænger det egentligt sammen? Er det virkelig overtræning?

Overtræning

Overtræning er en fysisk tilstand som ikke blot forekommer efter et par ugers træning. Det er en tilstand som først kommer efter længere tids træning, hvor kroppen i den periode ikke har været i stand til at restituere sig fra træningsmængden. Altså er der bare blevet fyldt mere og mere vægt i rygsækken og til sidste er den så tung at du ikke længere kan flytte den, og kroppen siger fra og kan ikke længere være med. Skaden er altså allerede sket.

Overreaching

Overreaching er stadiet, der leder op mod egentlig overtræning og for de flestes vedkommende det rigtig begreb at bruge. Det er her, at den enkelte skal være opmærksom på sin egen træning. Er der styr på kosten, søvnen, restitutionen og træningsprogrammet. Du vil med al sandsynlighed opleve nedsat præstationsevne både hvad angår energi men særligt også styrken vil være faldende.

Derfor er det yderst vigtigt, at du ikke bare knokler derudaf med den tilgang at “Jo mere jo bedre..” Den tilgang vil ramme dig hårdt i sidste ende, og er du samtidig typen som kan ignorere kroppens signaler for smerte og træthed, så vil du storme direkte imod egentligt overtræning. Overtræning er derfor akkumuleret træthed og denne tilstand tager ikke blot en enkelt dag at restituere sig fra, men kan tage uger. Du bør altså bl.a. være opmærksom på følgende:

Mere træt end normalt, selv om din træning har været ensartet gennem længere tid. Vægttab, nedsat muskelstyrke, nedsat immunforsvar, hjertebanken og en højere hvilepuls. Dette er nogle af de mange fysiske tegn men psykisk kan du reagere ved at føle dig deprimeret, angst, irritabel og manglende motivation. Der er naturligvis et hav af ting i din egen hverdag, som også kan forårsage ovenstående symptomer, men det bør ikke afholde dig fra at se om disse kan være direkte tilknyttet din træningsmængde.

Forebyggelse

Oplever du symptomer, så skær ned i din træningsmængde (f.eks. tiden du træner og antal dage per uge), din intensitet (f.eks. vægten på stangen og hastighed under løb). Fortsæt dette i et par uger til du føler dig godt kørende, og du vil oven i købet kunne føle dig endnu stærkere end før, når du skruer op for træningen igen.

Når skaden er sket

Når du til det punkt hvor du virkeligt er kørt fysisk ned og det begynder at tage hårdt på dig psykisk. Du kan ikke forstå at din krop er blevet svagere end tidligere, mere træt og udkørt til trods for en god kost. Så er det min anbefaling, at du enten stopper helt med træning i en periode eller også skære du drastisk ned i mængden for på den måde måske at undgå at miste muskelmasse i perioden.

Min mening

Jeg mener selv, at folk sagtens kan forstå forskelligheden af de to termer, og jeg tror på, at den eneste grund til at “overtræning” er så udbredt og misforstået et begreb, er at det umiddelbart er et let ord samt det er nemt at danne sig en mening om. Derfor bruges det ofte, og folk møder givetvis flere vanskeligheder ved at bruge ordet “overreaching” til hverdag da de samtidig skal til at forklare, hvad de mener med ordet. Egentlig overtræning er en tilstand de færreste oplever men de som gør, har at gøre med et temmelig stort problem som skal tages seriøst.

Hvis du har spørgsmål til din træning og/eller kost – så husk vi har dygtige og kompetente instruktører, som står klar til at rådgive.

Rigtig god træning 🙂 // Søren, instruktør på Fabrikken