Hvad er Fabrikken Cross Functional Training?

På Fabrikken har vi en fuldt udstyret Cross Functional Training box. Det har du måske hørt om i radioen eller hos venner og bekendte. Måske træner du selv i vores Cross Functional Training afdeling eller har du kun set det på afstand, når du går forbi ude på parkeringspladsen. Du er altid mere end velkommen til at gå ind i Cross Functional Training afdelingen og få en snak med vores instruktør om de mange fordele ved at træne Cross Functional Training. For hvad er det egentligt, og hvad gør det så godt? Cross Functional Training er i al sin enkelthed (selvom det er temmelig komplekst jo dybere du graver i teorien), konstant variende, høj intensitet og funktionelle bevægelser.

 

Sammensætning

Fabrikken Cross Functional Training er sammensat af 3 dele. Vægtløftning, løb og gymnastik/kropsvægtøvelser. Det er en relativ hård fysisk træning, der typisk foregår i intervaller af 5-30 min. Relativ i den forstand, at det er op til den enkelte udøver hvor højt tempoet skal være. Der er altid mulighed for at skalere vægten eller antal gentagelser i øvelsen, så niveauet altid passer til det enkelte individ. Det er en sjov men hård træningsform, der kombinerer dele af gymnastik, løb og olympisk vægtløftning. Her bliver der både løbet, løftet, kravlet, hoppet og kæmpet. Går du og overvejer at tilmelde dig Fabrikken Cross Functional Training, er der hver lørdag en introduktionstime fra kl. 13:00-14:00 hvor du vil få forklaret de basale ting omkring konceptet og få en varieret prøvetime. Alt du skal gøre er at møde op inde i Cross Functional Training og så vil instruktøren kalde folk sammen kl. 13:00. Derfor må du meget gerne være klar og omklædt til kl. 13:00. Der er et mindre omklædningslokale samt badefaciliteter derinde men ellers kan du naturligvis med fordel bruge de større lokaler i fitness afdelingen. Det er ingen forudsætning, at du har specielle sko eller særligt træningstøj på da dette ofte blot er tiltag som den enkelte motionist vælger, hvis interessen for Fabrikken Cross Functional Training vokser.

Du kan også med fordel holde dig opdateret om de enkelte Cross Functional Training-hold på vores hjemmeside http://fabrikkensundhed.dk/holdoversigt/

 

Cross Functional Training+

Med et Fabrikken Cross Functional Training+ medlemskab til kun 299,- kr. per måned kan træne frit på så mange hold, du har lyst til, ligesom du har adgang til resten af Fabrikkens hold samt hele fitnessafdelingen.

 

Holdtyper

Der er forskellige udtryk afhængig af hvilken time, du dukker op til. Disse er fordelt som:

Intro: det er fastlagt gratis prøvetime som du kan prøve en enkelt gang eller to.

Basic: det er et hold hvor der er basale øvelser som ikke kræver nogen nævneværdig teknisk færdighed og er et passende udgangspunkt de første mange gange hvis du er helt ny inden for Cross Functional Training verdenen.

Øvet: det er et hold hvor der stilles større krav til de tekniske aspekter i øvelserne. Her kræver det motorik og timing at udføre øvelserne og du bør tage en snak med en instruktør inden du deltager på dette hold, da teknikken skal være på plads før du får tilstrækkeligt ud af træningen.

Competition: her har du en større plan med Cross Functional Training og du har en vis erfaring med øvelserne. Derudover har du måske en interesse i at deltage i nogle af de mange hyggelige og intense konkurrencer som afholdes rundt om i landet. Disse timer er typisk sammensat på en måde, så der trænes flere WOD (Workout OF the Day) for at efterligne en konkurrence. Her har du også mulighed for at træne med et hold, hvis du har planer om at stille op i en hold konkurrence.

Open: her giver timerne mulighed for at træne alene og efter eget program. Her er altid en instruktør tilstede ved tvivl og teknisk hjælp. I disse tidsrum foregår der ikke deciderede hold men du kan bruge lokalerne til egen træning og måske sammensætte og afprøve din egen WOD.

HUSK, du kan altid spørge vores personale og faste instruktører, hvis du har spørgsmål til din træning. Rigtig god fornøjelse.

Træningsbælte

Hvorfor bruge et træningsbælte?

Når du træner hos os, ser du nok mange forskellige typer træne med et bælte. Du fleste bruger ikke et træningsbælte, men de der gør, har ofte en god grund til det, mens andre sandsynligvis har det på som en del af deres “outfit” fremfor at udnytte effekten. Der findes mange typer af bælter, alt efter hvilken type træning, du laver, men fælles for dem alle er, at de skaber stabilitet i den bevægelse, du laver som oftest vil være i forbindelse med styrkeløft som squat- og dødløftvarianter og vægtløftning som træk og stød.

Som nævnt har de fleste en god grund til brugen af et træningsbælte. Stabilitet er én af fordelene og heraf kommer der mere effektive løft teknisk set, som meget ofte giver plads til at løfte tungere. Bæltet giver mulighed for at øge bugtrykket. Dvs. det tryk du skaber i maveregionen (det intra-abdominale tryk), når du spænder maven, hvortil presset på bæltet øges. Det giver helt naturligt en stærkere kropskerne og du vil føle dig langt mere stabil, da de svageste led nu er markant forstærket omkring rygsøjlen. Det er særligt effektivt i bunden af et squat eller startpositionen i et dødløft.

Brugen af bæltet er dog ikke ligegyldigt. Effekten opstår ikke bare ved at tage det på, da det kræver en smule tilvænning. Blandt andet i form af vejrtrækningen. Den type som her er vigtig kaldes Vasalva-manøvren. Du tager en dyb indånding og spænder herefter i et – altså ud mod bæltet, så der intet rum er mellem mave og bælte. Bæltet er i forvejen rigeligt stramt og altså strammere end det du normalt spænder for at holde bukserne oppe. Et træningsbælte er også langt bredere og tykkere og skal sidde over hofteknoglen eller mere præcist omkring det punkt hvor du i de relevante øvelser, mister stabiliteten og teknikken fejler. Et typisk styrkeløfter bælte er lige bredt hele vejen rundt da du ikke i konkurrence regi kommer dybere med hoften end lige omkring vandret position, og derfor kan et større bælte bruges, hvorimod et vægtløfterbælte er bredt bagtil og smalt fortil (typisk i øvelser som træk, stød og bænkpres) da du her kommer langt under vandret position, og det vil skabe irritation, hvis bæltet er for stort.

Min klare anbefaling er at bruge bæltet, når det skal bruges. Brug det ikke mens du laver pullups, med mindre du hænger en vægt i bæltet eller når du står og laver biceps curl foran spejlet. Brug det i øvelser hvor kropskernen forstærkes, og du rent teknisk og styrkemæssigt får hjælp ud af det. Det er gerne omkring 80% af din maksimale styrke, at stabiliteten kommer til sin ret.

Tag fat i vores trænere og instruktører for yderligere information og vejledning omkring brugen af et træningsbælte. Vi står klar til at hjælpe dig godt på vej.

Rigtig god træning 🙂

Søren Kibsgaard, instruktør på Fabrikken