Børn, unge og træning

Børn og Unge  Bør dit barn træne?

På mange måder en evig diskussion hvor religion, social arv, opdragelse og meget andet spiller en rolle, når snakken lander på, om vores kære børn bør træne i en ung alder. Her tænker jeg i særdeleshed på decideret styrketræning, og i mindre grad de aktiviteter, der foregår i skolen\klubben.

Er det skadeligt for dit barn at træne i en tidlig alder?

Der er god grund til at begrave idéen om, at styrketræning er skadeligt for dit barn. Artiklen, der linkes til nederst, beskriver det ved, at der naturligvis skal tages højde for højde, alder og vækst\modning af dit barn, og derfra tilrettelægge træningen. Det betyder selvfølgelig også, at træningen kan være skadelig, men det kan den for os alle, uanset højde, alder og erfaring.

 Hvor meget bør dit barn træne\være aktiv om dagen?

Den anbefalede mængde for børn og unge er i runde tal 60 minutter dagligt, men får dit barn den nødvendige aktivitet?

Måske ligger der en anden årsag til grund for inaktiviteten, og måske er styrketræning vejen frem, hvis den daglige idræt i klubben eller i skolegården ikke kan lade sig gøre grundet et for lavt niveau i muskelstyrke? Det er i hvert fald én måde at starte en aktiv livsstil på, for netop at bibeholde de sunde vaner længere fremme i livet som voksen.

 Hvordan skal mit barn træne?

Jo yngre dit barn er, og særligt før puberteten indtræder, bør den primære mængde af træningen bestå af øvelser der involvere flere led (multi-joint) samt frie bevægelser med fokus på motorisk kontrol, balance og retningskift. Jo ældre og jo mere trænbar barnet bliver, vil et godt udgangspunkt inden for decideret styrketræning være 2-3 sæt med 8-15 gentagelser og en belastning på 60-80% af den maksimale styrke. Træningsprogrammet bør indeholde 6-8 øvelser. Ud fra dette, er designet ikke langt fra et typisk program til voksne, dog bør der for børn og unge være en hvileperiode på 2-3 døgn mellem de enkelte deciderede styrketræningspas.

På Fabrikken, har vi blandt andet holdtræning for børn i form af holdet Factory Kids. Mere info findes på http://fabrikkensundhed.dk/traening/holdtraening/factory-kids/

Ovenstående information er hentet fra Dansk Sports Medicin der i artiklen beskriver problemstillingen, og samler op på den tilgængelige viden. Du finder artiklen på side 16 i dette link under ”Styrketræning til børn og unge – Nye perspektiver og opdatering af viden” www.dansksportsmedicin.dk/pdf/201404.pdf